صفحه اصلی > معاونت آموزش > بیست و چهارمین اجلاس سالانه اساتید المصطفی 

 

گزارش بیست و چهارمین اجلاس سالانه اساتید جامعه المصطفی(ص) العالمیه

بیست و چهارمین اجلاس سالانه اساتید جامعه المصطفی، در تاریخ پنجشنبه 97/02/06 با شعار «نقش اساتید در اجرای موفق طرح نظام جامع آموزشی المصطفی» در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

پس از قرائت آیاتی چند از کلام اللّه مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباسی، معاون محترم آموزش، ضمن گرامی داشت و تجلیل از اساتید المصطفی، ابراز داشت: از سال گذشته، روند اجرا و عملیاتی سازی طرح تحول نظام آموزش المصطفی آغاز گردید و به همین منظور، موضوع اجلاس امسال اساتید المصطفی به «نقش اساتید در اجرای موفق طرح نظام جامع آموزشی المصطفی» اختصاص یافت.

وی با اشاره به نقش مهم اساتید المصطفی در ارائه نظرات و پیشنهادات جهت تکمیل و پیشبرد طرح تحول نظام آموزش، به ارائه گزارشی از این طرح پرداخت و تصریح کرد:  تجدید نظر در برنامه های درسی و آموزشی المصطفی و روزآمد سازی مباحث آموزشی، ارتقای سیستم پذیرش، ایجاد پیوند میان ساحت های آموزشی، پرورشی و تربیتی، کوتاه شدن مدت آموزش و کیفی سازی و صرفه جویی در هزینه ها، از مهم ترین دستاوردهای طرح تحول نظام آموزشی المصطفی به شمار می آید.

معاون محترم آموزش با تاکید بر توجه بیشتر به حوزه علوم انسانی - اسلامی در طرح تحول نظام آموزشی، ابراز داشت: اهتمام به اجرای نظام آموزشی سطوح در کنار نظام رشته محور از راهبردهای طرح تحول نظام آموزشی به شمار می آید و با پی گیری های صورت گرفته در دو سال گذشته، جامعه المصطفی در کنار حوزه های علمیه قم، خراسان و اصفهان، به عنوان چهارمین مرکز ارائه دهنده مدارک رسمی نظام سطوح شناخته شد و مصوبه آن به زودی ابلاغ خواهد گردید.

وی ادامه داد: در نظام آموزشی فعلی جامعه المصطفی، حدود 150 رشته در مقاطع کاردانی تا دکتری ارائه می گردد که با اجرای طرح تحول نظام آموزشی، رشته های ارائه شده توسط جامعه المصطفی به حدود 400 رشته خواهد رسید.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی، در ادامه به بیان برخی از نواقص و کمبودهای نظام آموزش فعلی المصطفی پرداخت و اذعان داشت: ضعف دروس فقه و اصول برخی رشته ها، انبوه خوانی و حجم زیاد واحدهای درسی، موازی بودن و تداخل رشته ها، کمبود آموزش های کاربردی، ناهماهنگی میان نظام آموزشی در داخل و خارج از کشور و کم توجهی به شرایط جنسیتی در رشته ها و قوانین آموزشی که در برخی دوره ها و رشته های موجود در نظام فعلی آموزشی المصطفی دیده می شود، به شکل کامل مورد بررسی قرار گرفته است و با اجرای طرح تحول نظام آموزشی، مرتفع خواهد شد

ایشان در ادامه افزودند: در تحول نظام آموزشی، با توجه به ماموریت و اهداف کلان جامعه المصطفی، شش حوزه دانشی شامل علوم فقه و اصول، قرآن و حدیث، حکمت و مطالعات ادیان، تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، علوم انسانی - اسلامی و ادبیات، زبان و فرهنگ ها تعریف شده است و همه ساختارهای آموزشی بر اساس این ساحت های کلان شکل خواهد گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی در پایان به تبیین برخی اصول حاکم بر طراحی رشته های جدید پرداخت و با تاکید بر پی گیری طراحی رشته ها در کارگروه های تخصصی، اجرایی سازی طرح تحول نظام آموزشی المصطفی را گامی بلند برای دستیابی به اهداف کلان جامعه المصطفی دانست.

شایان ذکر است در ادامه این اجلاس، تعدادی از اساتید محترم جامعه المصطفی به ارائه مقالات خود با موضوع بایسته های طرح تحول نظام آموزشی و برخی از اساتید مکرم نیز به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

سخنران پایانی اجلاس آیت الله اعرافی، ریاست معزز المصطفی بودند.

آیت الله اعرافی، ضمن تبریک ایام و مناسبت های ماه شعبان، به ویژه میلاد خجسته امام عصر(عج) اظهار داشت: از همه اساتید ارجمندی که در نقاط مختلف جمهوری اسلامی در خدمت طلاب و فضلا هستند، تقدیر و تشکر نمودند.

ایشان با بیان این که خدمت خیل عظیم استادان و خواهران و برادرانی که از کشور ها و ملیت های مختلف در ایران و سایر نقاط جهان در مسیر نشر معارف ناب الهی هستند، تواضع و تعظیم می کنیم، اظهار داشت: جامعه المصطفی ضمن تأکید بر رسالت و اصالت حوزوی و ناب خود، هیچ گاه از نیازها و تقاضاهای بی کران دنیای امروز غافل نیست.

آیت الله اعرافی جمع بین صیانت از اصالت های دیر پای حوزه و پاسخ گویی به نیازهای نو پدید، را کار بسیار سنگین و دشواری دانست و یادآور شد: ضمن تأکید بر اصالت و سنت های حوزوی، هیچگاه نباید از نیازهای امروز غافل شویم؛ از سوی دیگر نباید به خاطر پاسخ گویی به نیازها و پرسش های نو از اصالت های والای خود فاصله بگیریم.

ایشان با بیان این که نباید از نو پردازی و نوسازی هراسی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی با نگاهی تمدن ساز و تمدنی، نوسازی ها را مبتنی بر قرائت اصیل ریشه دار مورد توجه قرار می دهد. این قرائت ریشه در تاریخ داشته، در متن دوران پیامبر(صلی الله علیه و آله) بنیان نهاده، در گفتمان انقلاب اسلامی نیز تفسیر شده است.

مدیر محترم حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که نفی تخصص های گوناگون علوم پایه، مهندسی، انسانی و اجتماعی پذیرفته شده نیست، اظهار داشت: ظرفیت معارف اسلامی باید مثل خورشید در همه جهان و نیز شالوده فکر و معرفت بشری نور افشانی نماید؛ جامعه المصطفی باید پیشگام این نگاه بلند و جامع باشد.

وی با اشاره به این که در نظام جامع آموزشی، نگاه تمدنی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: جامعه المصطفی در شکل و قالبی نو، میراث دار بزرگی است؛ در این راستا نیازمند تغییر و تحول و پیشتازی و توجه به آداب و سنن هستیم.

آیت الله اعرافی بر خروجی محوری در طرح ها و شکل گیری هسته های معرفتی و شبکه های فکری و اجتماعی در جهان تأکید نمود و ابراز داشت: اصل تأکید بر معارف اهل بیت(علیهم السلام) و تبیین و ترسیم جذاب و زیبای معارف الهی در عین پرهیز از هر افراط و تحمیل مذهبی از اصول تصریحی جامعه المصطفی به شمار می رود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: جامعه المصطفی در سراسر عالم اسلام، تنها مجموعه ای است که همزمان دانش پژوهانی را از همه مذاهب اسلامی پذیرش نموده، معارف اسلامی را مطابق با مذاهب شان و با نگاهی هم گرایانه منعکس می نماید.

وی با بیان این که گفتمان هم گرایی و تعامل با ادیان از الزامات پذیرشی جامعه المصطفی به شمار می رود، اذعان داشت: جامعه المصطفی با آینده نگری ضمن بهره گیری از اسناد و طرح های پایه، مجموعه ای از اسناد کلان و راهنمای پایه را طراحی نموده و همزمان دروازه های فکر را برای تغییر و اصلاح این برنامه ها گشوده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که در طرح 1414 جامعه المصطفی تغییرات و تحولات بسیار کلان تری پیش بینی شده است، اظهار داشت: اساتید پیشران حرکت المصطفی هستند؛ نقش دانشی و معرفتی اساتید و گروه های علمی در همه اجزاء و سیاستگذاری ها افزایش خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخشی از مؤلفه های تأکیدی طرح نظام جامع آموزشی المصطفی اشاره نمود و اظهار داشت: تنوع رشته ای همراه با حفظ عمق دانشی، یکی از تاکیدات طرح تحول نظام جامع آموزشی به شمار می رود. این طرح در جهان اسلام بی نظیر و در جهان کم نظیر است.

ریاست معزز جامعه المصطفی تجلی روح پژوهشی و نو آوری در آموزش ها را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: تخصص های مهارتی باید در نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر محترم حوزه های علمیه همگامی در حوزه خانواده، فرزندان، دانش آموزان و دانشجویان را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: پیوست آموزشی خانواده و فرزندان باید بسط بیشتری پیدا نماید و در حوزه استعدادهای برتر و ممتاز کارهای عمیق تری صورت گیرد.

آیت الله اعرافی ارتقاء سطح دانشی استادان را یکی از الزامات طرح تحول نظام جامع آموزشی دانست و ابراز داشت: نظام جدید استادی در دست طراحی است؛ بنا به ضرورت صیانت از سنت های حوزه، باید نظام استادی که تنها در منابع انسانی مهم شمرده می شود، در طرح تحول نظام جامع آموزشی نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزایش سهم نظامات جدید سطوح را یکی دیگر از بخش های مهم طرح نظام جامع آموزشی برشمرد و ابراز داشت: توجه به سنت های مهم حوزوی از جمله؛ بحث آزادی بیشتر در انتخاب درس و استاد و نیز گشودن فضایی برای تمرین های استادی و نقش آفرینی طلاب در نظام آموزشی، از جمله نکاتی است که باید در این طرح گنجانده شود.

ریاست معزز جامعه المصطفی ضمن تأکید بر این که استادان جامعه المصطفی باید بیش از همه با روان شناسی طلبه ای ناظر به فرهنگ ملل آشنا باشد، اظهار داشت: جامعه المصطفی در قبال آگاهی بخشی بین المللی استادان مسئول است؛ استادان نیز باید در شناخت دنیای جدید و وضع منطقه و جهان دقت کافی داشته باشند.

ایشان توجه به منویات رهبر معظم انقلاب به ویژه تأکیدات ایشان در حوزه علوم عقلی را یکی از رسالت های جامعه المصطفی برشمرد، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی گزارش جامعی را در حوزه علوم عقلی، برای ارائه به رهبر فرزانه انقلاب تهیه نموده است.

آیت الله اعرافی در پایان با بیان این که به منظور پاسخ به نیازمندی نظامات آموزشی و فرهنگی و تربیتی، نیازمند عرضه شبکه ای هوشمند، به روز و فعال در گستره جهانی، هستیم، تصریح کرد: جامعه المصطفی همواره خود را نیازمند همراهی، همدلی و هم اندیشی اساتید محترم می داند.

در پایان اجلاس از چهار نفر از اساتید پیشکسوت، 70 نفر از اساتید نمونه المصطفی و ارائه دهندگان مقالات و پیشنهادات برتر در ساحت آموزش تقدیر به عمل آمد.