مراسم آغاز سال تحصیلی جامعة المصطفی العالمیة و تجلیل از طلاب برتر، صبح امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) آغاز شد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، معاون آموزش جامعة المصطفی، ضمن تبریک عید سعید غدیر و آغاز سال جدید تحصیلی المصطفی، ابراز داشت: واقعه غدیر از بزرگترین وقایع تاریخ است و انقلاب اسلامی ما نیز پرتویی از این حقیقت جاری در زمان به شمار می آید.

وی، غدیر را مایه ناامیدی دشمنان از ابتر ماندن اسلام خواند و تصریح کرد: مومنان در روز غدیر می توانند با آرامش به افق های آینده حق در تاریخ نظر نمایند و شواهد تاریخی نیز بیانگر آن است که از دیرباز و از سال های نخستین، پاسداشت این روز مهم مورد توجه همه مسلمانان بوده و تنها به جمع یا مقطع خاصی اختصاص نداشته است.

معاون آموزش المصطفی با اشاره به انتخاب شعار امسال مراسم آغاز سال تحصیلی با عنوان «تحول نظام جامع آموزشی و مرجعیت معرفتی المصطفی»، اظهار داشت: نظام آموزشی جاری المصطفی، از پیشگامی در عرصه آموزش علوم اسلامی و انسانی برخوردار است و المصطفی به لطف تلاش طلاب، اساتید، پژوهشگران و مدیران خود، توانسته است طراز ویژه ای را در عرصه جهانی بدست آورد.

وی افزود: مقطع بندی اصولی، تنوع آموزشی مطلوب، پایان نامه نگاری به روش استاندارد، ارائه مدارک پذیرفته شده در مجامع علمی و نیز بهره مندی از انواع شیوه های آموزشی بلند مدت، کوتاه مدت، حضوری و مجازی، از ویژگی این نظام آموزشی پویا و کارآمد و حاصل زحمات مسئولان آموزشی المصطفی است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، ارزیابی مستمر کمی و کیفی را یکی از اصول برنامه ریزی آموزشی دانست و ابراز داشت: برای دستیابی به مرجعیت معرفتی، تحول و ارتقا در ابعاد مختلف امری ضروری است؛ لذا هماهنگی توسعه کمی و کیفی آموزش، ایجاد همبستگی میان انواع روش های آموزشی و انطباق آموزش ها با نیازهای واقعی زمان، نیاز به بازنگری نظام آموزشی المصطفی را ضروری می نماید. 

وی با اشاره به عرضه نظام جامع آموزشی جدید جامعة المصطفی، گفت: در تدوین نظام جدید آموزشی المصطفی، تاکید بیشتری به نظام سنتی و حوزوی صورت گرفته است و در کنار نظام رشته ای، نظام سطوح نیز به صورت جدی از سطح یک تا سطح پنج مورد توجه قرار گرفته است.

معاون آموزش المصطفی ادامه داد: در نظام جدید آموزشی المصطفی، شش حوزه آموزشی اصلی شامل فقه و اصول، تاریخ وسیره، فرهنگ و زبان، علوم انسانی، قرآن و حدیث و حکمت و ادیان تعریف شده است و زیرساخت های آموزشی المصطفی بر اساس آن بازسازی و تنظیم خواهد شد. در کنار این شش حوزه اصلی، توجه به ساحت های خاص آموزشی مانند آموزش ویژه خواهران، اهل سنت، مجازی، کوتاه مدت، میان مدت، علمی- کاربردی، دانشگاهی و .... نیز لحاظ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، در پایان، تحقق این طرح را یاری گر المصطفی برای دستیابی به  مرجعیت جهانی در عرصه آموزش و تعلیم و تربیت دانست و تاکید کرد: گام های مشخصی برای تحقق این طرح آموزشی طراحی شده است و تمامی بخش های صفی و ستادی، دانش پژوهان و اساتید المصطفی، با عزمی راسخ و همدلی این طرح جدید را پیگیری خواهند نمود.

گفتنی است در ادامه این مراسم، خانم شایسته خوی، مدیر مکتب نرجس (س) مشهد به نمایندگی از بخش خواهران المصطفی و حجت الاسلام طاهر عباس، به نمایندگی از طلاب غیرایرانی ممتاز المصطفی، به سخنرانی پرداختند.

پس از آن سخنرانی آیت الله اعرافی، رئیس جامعة المصطفی، در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) ادامه یافت.

آیت الله اعرافی، ضمن تبریک میلاد باسعادت امام هادی(ع) و عید سعید غدیر خم و نیز آغاز سال تحصیلی جدید المصطفی،حضور طلاب، اساتید، مسئولان المصطفی و میهمانان در مراسم آغاز سال تحصیلی 96-97 جامعة المصطفی العالمیة را خیرمقدم گفت

رئیس المصطفی، غدیر را دارای دو پیام خاص و فراگیر دانست و ابراز داشت: هرچند از روزهای نخستین بعثت، اشارات و خط مشی هایی برای معرفی پیشوایی و معرفی جایگاه مرجعیت علمی و معرفتی امیرالمومنین(ع) در حوادث مختلف توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) صورت می گرفت، اما در حادثه غدیر، غیر از تبلیغ، نصب نیز انجام شد که دارای بار اجتماعی و سیاسی خاص خود است.

آیت الله اعرافی، غدیر را نماد نصب ولایت و امامت و دارای جنبه های فراتر از بعد تبلیغی و ترویج اراده الهی خواند و یادآور شد:در غدیر مهندسی جامع و نابی توسط پیامبر(ص) انجام شده است که اگر این مهندسی در خلق غدیر نبود، با هجمه ها و تحریف هایی بی  شماری که توسط دستگاه اموی علیه آن صورت گرفت، امروز چیزی از آن باقی نمی ماند و زیر چرخ های بی رحم تاریخ هضم می گشت

وی با تاکید بر ماندگاری شفاف و درخشان غدیر با وجود تمام تقابل ها و کم لطفی های صورت گرفته علیه آن، ابراز داشت: روی دادن غدیر در سال پایانی عمر پیامبر(ص)، همراهی آن با حجة الوداع، ایجاد آمادگی و انتظار در جامعة، اعلام غدیر در پس از مراسم حج و وقوع آن در خارج از شهر، حضور سران همه قبایل  و طوائف مسلمین، دستور پیامبر(ص) برای بازگشت حجاج متفرق شده، حجم انبوه جمعیت که بین ده تا هفتاد هزار نفر نقل شده است، نصب امیرالمومنین(ع) با خطبه غدیر، دو سویه بودن خطبه غدیر و اقرار گرفتن پیامبر(ص) از مسلمانان در تمام بودن ابلاغ، حرکت امام علی(ع) از سفر تبلیغی یمن، بلند نمودن دست امیرالمومنین(ع) توسط پیامبر(ص)، انجام بلافاصله مراسم بیعت و تبریک و نیز همراهی نصب امیرالمومنین(ع) با نزول آیه، از عناصر ویژه معماری غدیر بود که منجر به ماندگاری آن شد.

رئیس المصطفی غدیر را در کنار پیام بیانگر زعامت حضرت امیرالمومنین(ع)، دارای یک پیام فراگیر و مشترک برای همه امت اسلامی خواند و یادآور شد: با وجود آنکه ما به عنوان حوزه علمیه قم و جامعة المصطفی، با همه وجود به غدیر معتقد هستیم و ضمن پایبندی به پیام غدیر و کار فرهنگی و تبلیغی برای ترویج این حقیقت مسلم، بر سر آن با کسی وارد جنگ نیز نمی شویم.

وی افزود: غدیر دارای پیام عمومی مرجعیت فکری، روحی و اخلاقی و محبت به خاندان رسول گرامی اسلام(ص) است که همه مسلمانان بر آن متفق هستند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، حوزه علمیه قم و جامعة المصطفی را پرچمدار وحدت اسلامی و احترام به همه امت اسلامی خواند و تصریح کرد: جامعة المصطفی تنها نهاد علمی در جهان اسلام که همزمان با ارائه معارف مذهب خود، آموزش هایش را مطابق با مذاهب دیگر نیز ارائه می نماید و ما تمام نهادهای علمی جهان اسلام را نیز به این رویکرد دعوت می نماییم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، راه حل مشکلات امروز جهان اسلام را کنار رفتن اقلیت تندور و تکفیری مورد حمایت قدرت های مستکبر جهانی و مزدوران منطقه ای آنان دانست و خاطرنشان ساخت: المصطفی و قم منادی پیام وحدت بخش در جهان اسلام هستند و افتخار می کنیم با همه وجود آنکه در محضر ولایتیم، پرچمدار پیام وحدت در جهان اسلام نیز هستیم.

رئیس المصطفی در بخش بعدی سخنان خود، خطاب به طلاب غیرایرانی جامعة المصطفی اظهار داشت: ما از طلاب و فضلای خود در سراسر جهان انتظار داریم کشورها و نیازهای منطقه ای را تحلیل نموده و خود را آماده ایفای نقش موثر در کشورهایشان نمایید

وی، جدایی از فرهنگ، آداب و نیازهای کشورها را امری ناپذیرفتی برای طلاب المصطفی دانست و گفت: هرچند معقتدیم المصطفی در کنار پرورش مبلغان، باید عالمان و محققان بزرگ نیز برای کشورها تربیت نماید؛ اما رسوب و ماندگاری بی فلسفه در قم نیز وجه درستی ندارد و طلاب و فضلا باید پس از تحصیل و کسب علم، برای ایفای نقش های موثر به کشورهای خود بازگردند.

آیت الله اعرافی، با تاکید بر اهمیت رشد و تعالی اخلاقی طلاب و فضلای جامعة المصطفی و توجه به سنت های عمیق حوزوی و اخلاقی، خاطرنشان ساخت: بر اساس چشم انداز ترسیم شده، جامعة المصطفی باید در همه عالم دارای جایگاه مرجعیت علمی و معرفتی باشد. در این زمینه، طرح تحول نظام جامع آموزشی تدوین شده است و در این طرح، بازسازی و احیای سنت های حوزه، تنوع بیشتر رشته ها و گرایش ها و پاسخگویی بهتر به نیازهای امروز جهان، مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به آغاز برنامه دوم پنج ساله المصطفی، تصریح کرد: المصطفی در همه کشورها حضور شفاف و روشنی دارد و نگاه ما مبتنی بر احیای تمدن اسلامی است. ما نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) را وظیفه خود می دانیم ولی عمل به این وظیفه را به قیمت جنگ افروزی و ایجاد کشمکش در جهان اسلام نمی پذیریم و تسنن امریکایی و تشیع انگلیسی را همزمان نفی می نماییم.

رئیس المصطفی در پایان، با ابراز امیدواری برای ارائه درست اسلام اصیل، ناب، عقلانی و انقلابی توسط طلاب جامعة المصطفی در سراسر جهان، اذعان داشت: شما طلاب المصطفی باید نور معارف الهی را در قلب خود متجلی نمایید و با انگیزه های سرشار و وافر الهی، این نور را بر همه عالم بتابانید.

پس از آن با سخنرانی آیت الله مقتدایی، رئیس هیئت امنای جامعة المصطفی العالمیة، در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) پایان یافت.

آیت الله مقتدایی، عید غدیر خم را از مهم ترین اعیاد اسلامی برشمرد و ضمن تبریک این عید سعید، ابراز داشت:در روایات، عید غدیر بالاتر از سه عید فطر، قربان و جمعه خوانده شده است و در برخی از ادعیه نیز آمده است عید غدیر در آسمان ها شهرت بیشتری از زمین دارد. در این روز وجود گرامی پیامبر گرامی اسلام(ص)، حضرت امیرالمومنین(ع) را به منصب جانشینی خود منصوب نمود

معظم له با اشاره به وقایع حجةالوداع و ابلاغ جانشینی و ولایت امیرالمومنین(ع)، خاطرنشان کرد: خلافت و جانشینی امیرالمومنین(ع) پیش از روز غدیر نیز بر پیامبر(ص) ابلاغ شده بود؛ اما ایشان به دلیل مصالحی در اعلام آن مسامحه می فرمود؛ اما در روز غدیر، جبرئیل بر پیامبر(ص) دستور خداوند برای اعلام انتصاب امیرالمومنین(ع) به مقام جانشینی خود را ابلاغ نمود و تاکید کرد اگر این ابلاغ صورت نگیرد، رسالت پیامبر(ص) کامل نخواهد شد

آیت الله مقتدایی، ولایت را روح کالبد احکام و اعتقادات برشمرد و گفت: ولایت امیرالمومنین(ع) از اهمیتی برخوردار است که اگر ابلاغ نمی شد، هیچ کدام از احکام و اعتقاداتی که پیش از آن توسط پیامبر(ص) به امت اسلامی ارائه گردید، اثری نداشت.

رئیس هیئت امنای المصطفی، با تاکید بر اتفاق همه علمای شیعه و اغلب علمای اهل تسنن به اختصاص داشتن آیه شریفه "اليَوم‌َ اَكمَلت‌ُ لَكُم دينَكُم و اَتمَمت‌ُ عَلَيكُم نِعمَتي‌..." به روز غدیر، ابراز داشت: کفار طرح های بسیاری برای نابودی اسلام داشتند؛ اما شکست خوردند و تنها امید آنان به از دنیا رفتن پیامبر(ص) بود؛ اما با انتصاب امیرالمومنین(ع) و ادامه یافتن خط ولایت، دین کامل شد و کفار و دشمنان اسلام ناامید شدند.

معظم له، در ادامه ابراز داشت: در بحث ولایت همواره این سوال وجود داشت که تکلیف مسلمانان در زمان غیبت یا عدم دسترسی مردم به ائمه معصومین(ع) چیست؟ به لطف الهی در عصر حاضر، امام خمینی(ره) با ادله متقن و برگرفته از آیات و روایات، ولایت فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت که ادامه دهنده ولایت خدا، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) است را تثبیت نمود و نظام ولایی مبتنی بر ولایت فقیه را با همراهی مردم پیاده ساخت

آیت الله مقتدایی، معرفی شأن ولی فقیه در جامعة اسلامی را وظیفه همه علما دانست و خاطرنشان کرد: در اسلام احکام بی شماری وجود دارد که بدون حکومت اسلامی قابل اجرا نیست و قطعاً شارع مقدس، راضی به متوقف ماندن احکام شرعی در زمان غیبت نیست. برای نمونه احکام محاکم قضایی تنها در حکومت اسلامی مشروع است و این احکام در عصر غیبت تنها، در سایه تشکیل حکومت اسلامی و تحت ولایت فقیه مشروعیت می یابد.

معظم له، با اشاره به آغاز سال جدید تحصیلی، عهده داری امر تعلیم و پرورش طلاب علوم اسلامی از سراسر جهان توسط جامعة المصطفی را مبارک دانست و گفت: هم اکنون تعداد زیادی از طلاب خواهر و برادر از اقصی نقاط جهان توسط اساتید مهذب در جامعة المصطفی تعلیم و تربیت می یابند و حضور در حرم اهل بیت(علیهم السلام) و در جوار مضجع شریف حضرت معصومه و در محضر علما و اساتید برجسته حوزه علمیه، نعمتی الهی است که باید قدردان آن باشید.

آیت الله مقتدایی، در پایان، فراگیری و نشر علوم اهل بیت(علیهم السلام) در سراسر جهان را هدف اصلی تحصیل در جامعة المصطفی دانست و ابراز داشت: در روایات متعدد، فراگیری و نشر علوم و معارف اسلامی به منزله احیای دین و جانشینی پیامبر(ص) و ائمه (علیهم السلام) خوانده شده و شرط اساسی آن نیز، خلوص نیت و عمل به این علوم است.

گفتنی است در پایان این مراسم، از مکتب نرجس(س) مشهد به عنوان واحدبرتر پیوسته بخش خواهران المصطفی و نیز تعدادی از طلاب برتر جامعة المصطفی العالمیة در سال گذشته تحصیلی، تجلیل به عمل آمد.